Vanliga frågor och svar

Hur fungerar formuläret?

  1. Utifrån angiven information beräknar vi transportpris för ditt nätauktionsköp. Kopiera gärna och klistra in varubeskrivningen från auktionshusets hemsida. Får vi korrekt information kan vi snabbare behandla din förfrågan.
  2. Vi skickar prisuppgift i form av ett ordersvar som innehåller belopp, OCR och bankgiro nummer. Observera att kostnaden i ordersvaret inte är belagd med några som helst betalningskrav.
  3. Godkänner ni pris och villkor betalar ni helt enkelt in beloppet i ordersvaret för att aktivera transportbeställningen. Vid betalning från utlandet ange BIC och IBAN nummer. Kom ihåg att skriva OCR i meddelanderutan och att summan skall anges i SEK. Uteblir betalning makuleras ordern automatiskt efter 12 dagar. (Tänk på att auktionshusen kan ta ut en lageravgift för outhämtade föremål som saknar transportbeställning.)

Hur snabbt kan jag räkna med att få ett ordersvar från Transportbyrån?

Normalt inom 24 timmar men oftast betydligt snabbare.

När kan jag räkna med att få min vara levererad?

Så fort betalningen noterats aktiveras din transportbeställning. Leveranstiden varierar mellan mellan ett par dagar till 4 veckor beroende på vilket auktionshus du köpt din vara. Genomsnittlig leveranstid är ca 7 dagar. Leveranstid för aktuellt auktionshus finner du i ordersvaret.

Vad är en leveransnod?

En leveransnod är samlingsnamnet för de utlämningställen där du kan avhämta dina varor. Det kan vara hos samarbetande auktionshus och transportföretag, eller i våra egna lokaler. Läs mer här

Särskilt för varor köpta på Lauritz.com

Förutom till våra leveransnoder kan du som handlar på Lauritz.com även beställa transport till ditt närmaste Lauritz.com auktionshus i Sverige. Vi hämtar regelbundet på samtliga filialer i Sverige samt på filialerna i Herlev och Helsingör i Danmark. Adresser och öppettider

När måste jag avhämta mina varor?

Så fort din leverans anlänt skickas en ankomstbekräftelse till din epostadress. Våra leveransnoder är korttidslager, gratis lagring erbjuds i 3 arbetsdagar efter ankomst, därefter tillkommer 200 SEK i lageravgift per påbörjad vecka. Har du behov av längre lagring kan vi erbjuda förmånliga hyresavtal på våra leveransnoder i Stockholm, Göteborg, Falkenberg, Malmö och Köpenhamn. Hör av dig till info@transportbyran.se.

Levererar ni till hemadress eller annan adress än era leveransnoder?

Normalt inte för enstaka nätauktionsköp. Gäller det större leveranser är du välkommen att skicka offertförfrågan till info@transportbyran.se.

Hur kör ni?

Vår huvudrutt är:
Helsingör - Köpenhamn - Malmö - Göteborg - Örebro eller Jönköping - Stockholm
Traffikeras 1-3 ggr i veckan.
Visa karta

Skickar ni paketleveranser till utlandet?

Ja. Skicka förfrågan till info@transportbyran.se OBS! Försändelsföretagets försäkringsvillkor gäller.

Är min vara försäkrad?

Givetvis är era varor försäkrade. I priset som förmedlas i ordersvaret ingår en försäkring som täcker ett värde upp till max 50 000 SEK * per auktionslot/varunummer. Önskar du ett högre försäkringsbelopp kan du antingen ordna det via ditt eget försäkringsbolag eller beställa tilläggsförsäkring hos oss. OBS! Gäller endast för transport till våra noder eller med egna bilar direkt till kund. För paketleveranser gäller försändelseföretagets villkor och försäkringsbelopp.

* Maxbelopp = Föremålets slutpris inklusive transportkostnad, moms och provisioner

Vilka är era fullständiga leveransvillkor?

Transportbyrån är medlem av Sveriges åkeriföretag. För inrikestransporter gäller ALLTRANS2007 och för utrikestransporter NSAB2000

Support

Danmark

+45 31148804
Vardagar 09.00 - 14.00
info@transportbyran.se


Kära kund,

Efter den 2 juli 2021 stänger vi vår svenska kundsupport och hänvisar dig till våra kollegor i Danmark. Kontaktuppgifter och öppettider ser du ovan.

Vi vill också göra dig uppmärksam på att formuläret på denna sida ej längre är i bruk utan istället ber vi dig maila in din förfrågan till info@transportbyran.se.